Metaforenworkshop

 

METAFORENWORKSHOP

 

Metaforen zijn de krachtpatsers van onze taal. Ze doen een aanslag op ons brein. Hun impact is genadeloos en langdurig. Nederland als braafste jongetje van de Europese klas. Wouter Bos als draaikont. Bankiers als zakkenvullers. Een slimme metafoor krijg je bijna niet uit je gedachten en dat is hun vloek maar ook hun zegen. Want een goed gekozen metafoor helpt je ook opnieuw te kijken naar een probleem, een organisatie of naar jezelf.

 

Metaforen zijn overal
Onze taal is doordrenkt van metaforen. We kunnen niet over onze wereld, onze ideeën en gevoelens praten zonder de hulp van een goed gevulde gereedschapskist met metaforen. Politici, leiders en begenadigde sprekers slepen met goed gekozen metaforen grote groepen mensen mee. Metaforen zijn niet neutraal: ze kleuren wat we zeggen of schrijven. Het woord ‘doordrenkt’ roept een beeld op van een natuurverschijnsel, een gegeven dat we gewoon vinden. Het woord ‘volgepakt’ in: onze taal is volgepakt met metaforen, roept het beeld op een onzichtbare dader die onze taal heeft volgestouwd. En als je de gereedschapskist met metaforen vervangt door ‘de metaforenprofessor in je brein’, creëer je direct een beeld van een onbewust krachtig brein, dat je alleen maar hoeft te raadplegen.

 

Metaforenworkshop
In de metaforenworkshop leert u wat metaforen zijn, hoe u uw gereedschapskist van metaforen uitbreidt en hoe u een passende metafoor vindt in een specifieke situatie. Ofwel: hoe zet u uw metaforenprofessor zo in dat u als professional communicatieadviseur of beleidsmaker effectiever communiceert.
De volgende onderwerpen komen aan bod.

 

  • Wat zijn metaforen?
  • Hoe werken metaforen?
  • Metaforen om uw boodschap effectiever over te brengen
  • Metaforen-do’s en dont’s
  • Hoe vind u een passende metafoor

De metaforenworkshop is vooral een workshop. Theorie en instructie houden we kort en to the point waarna we u steeds uitdagen het geleerde toe te passen.

 

Voor wie?
Communicatieprofessionals, professionals die hun ideeën slimmer voor het voetlicht willen brengen, beleidsmakers die levendiger en effectiever willen schrijven.

 

Docent
drs. Astrid Schutte (StoryVentures), storytelling-adviseur, trainer en auteur van twee vaak geprezen boeken over storytelling: ‘Echte leiders hebben een goed verhaal (Haystack 2012) en Corporate Stories (Adformatie 2007, met Theo Hendriks).

 

Ideeëntheater
Het Ideeëntheater is de perfecte omgeving voor de workshop. Het geeft de juiste sfeer, nodigt uit tot interactie en zorgt voor intimiteit.

 

Verdere informatie
Bij minimaal 20 personen en maximaal 30 personen kan de workshop gegeven worden op een datum en plaats naar keuze. Dit kan dus in heel Nederland. De prijs is € 125,- per persoon (excl. BTW). Deze prijs is inclusief het gebruik van het Ideeëntheater.

 

In company
De workshop kan ook in company gegeven worden op locatie van de opdrachtgever. De prijs van de in company-workshop is €3.600,- (excl. BTW). Deze prijs is inclusief het gebruik van het Ideeëntheater.